torsdag 15 januari 2009

En lugn och skön semesterdag med lyxig avslutning

Den röda färgen har tonat ut en aning därför får det bli lite simning och solning vid poolen. För att undvika att få trist i den ensamhet som råder vi poolen så har jag Marian Keyes och hennes Sushi för nybörjare med mig. Boken är lättläst och trevlig och tro det eller ej men denna dag får jag sällskap vid poolen av en engelsk tös från Nottingham, hon har tidigare gått i skola strax utanför Phuket men är nu här på semester med sin syster som idag hade valt shopping framför bad. Vi samtalar en del vid poolen och har en trevlig stund tillsammans.


När kvällen kommer så åker Ging, Britt-Marie och jag till en restaurang i Rawai. På menyn denna kväll står bland annat ostron, men denna gång på ett för mig nytt sätt. Min tidigare bekantskap med ostron begav sig i Frankrike och där serveras denna havets läckerhet med citron och champagne, min erfarenhet har varit att ostron påminner lite om en kallsup som sedan sköljs ned med champagne. Men i Thailand avnjuts de på ett annat sätt, nämigen med lime, en skadjurssås med ordentlig hetta samt rostad vitlök, det hela sköljs här ned med Sang Som (den inhemska romen) och soda. Jag tyckte nog att ostronen presenterades bättre på thaisätt, samtidigt måste jag ju erkänna att champagne aldrig är fel.


Imorgon kommer en spännande dag, jag skall rida elefant, förhoppniungsvis bakom öronen, liksom på "riktigt" och sedan när jag en önskan om att få tvätta en elefant

Inga kommentarer: