måndag 9 februari 2009

Kallt om nosen och lyset på om natten

Inatt har det varit lite si och så med sömnen, vår herre har lämnat sin 1000 watts lampa på hela natten. Jag vet inte om det är något som kommer med åren eller vad det beror på men nu för tiden så känner jag av fullmånen när jag skall sova, det vill jag inte minnas att jag gjorde som yngre. Men något skall man ju få när man blir äldre med. Men egentligen så skulle det vara magiskt att vara vaken en sån här natt, när det är vit vintersnö och fullmåne och skuggorna är långa och gåtfulla, och skulle man då ha sån sagolik tur att räven kommer tassande i snön, ja då vore det helt underbart. Undrar om det är fullmåne under något vinterlov?
Det kanske var det därför jag var vid aningen mer medvetande än jag brukar när jag matade hästarna denna morgon. Jag brukar normalt inte lägga märke till vilket väder som råder på morgonkulan, men i morse var det kallt om nosen. Och känslan var alldeles rätt för när jag kom in igen så kikade jag på termometern och den visade modiga -19 grader. Men nu har det ordnat sig till det bättre och termometern står nu på drägligare -7 grader och solen har smekt våra vintervita kinder under dagen.

1 kommentar:

Brita sa...

Vi bor inte långt ifrån varandra. Det märks. Här är FULlMÅNE-ljust så det skriker om det och kallt. Minus 19,8 i morse. Få se hur det blir i morgon.
Kramar från Svärdsjö