lördag 7 mars 2009

På besök i Jämtland

I onsdags så bar det av med elever och personal mot de Jämtländska skogarna. Vi skulle göra en studieresa till Wångens travskola och se lite hur andra hästprogram fungerade. Vi for iväg i tre minibussar och en personbil, och fem timmar och två pauser senare var vi framme i Wången.En jättefin anläggning med Storsjön i bakgrunden där hästskötare, blivande tränare och andra inom travsporten hämtar mycket av sina kunskaper. Vi började med en tur på anläggningen guidad av Wångens rektor Eva-Lena Blom och där träffade jag på två fyrbenta bekantingar, Bambis Victory som har Esteria till mormor. Hon har nyss flyttat till Wången och hunnit göra en start hos dem som resulterade i en fjärdeplats, hon såg ut att trivas alldeles utmärkt och var på ett strålande humör.
Den andra fyrbenta bekantingen finns i form av en målning på väggen, det var Etain Royal som jag en gång haft äran att skritta av efter hans vinst på Bollnästravet, detta för att hans finska skötare skulle hämta täcken och fixa med lite andra saker, därav anledningen till att jag haft förmånen att "köra" en sån kanon.
Sedan efter en utsökt middag så bar det iväg mot Åre där vi skulle ta oss med kabinbana till Olympiakafet en bit upp i backen. Och så här i efterhand så förstår jag inte överhuvudtaget hur jag med min oerhörda höjdrädsla och ovilja mot kabinbanor kunde boka detta, för det var nämligen jag som gjort det, vilket innebär att jag inte ens hade någon annan att skylla på. Nästa gång jag ställer till det på detta vis så tror jag att någon skall få ge mig lite lagom med stryk så att jag inte gör om det igen.
På torsdagen var det dags att köra lite häst runt Wången vilket gav fina möjligheter att se anläggningens olika slingor, rakbanor och andra träningsmöjligheter. Det var mycket trevligt liksom hela resan, och jag kan verkligen rekommendera ett besök på Wången, särskilt om ni när ett visst hästintresse.

Tyvärr så kunde vi inte stanna på en föreläsning som hölls på torsdagen av bland annat Stig H Johansson och på istravet som gick av stapeln i Åre på fredagen. Inte denna gång men kanske en annan gång.

1 kommentar:

Brita sa...

Jag blir så impad av dina hästkunskaper!