söndag 22 mars 2009

Foderstat till tjejerna

Har idag räknat ut en ny foderstat till hästarna, det blev oerhört sent i år beroende på att vi egentligen skulle haft ett föl/unghäst därför har vi haft hö betydligt längre än beräknat när det blev en häst mindre än vi tänkt. Det nya höet har lägre halt av smältbart råprotein så därför får vi lov att lägga till lite lusern pellets för att kompensera detta, nu är det bara att hoppas att det faller damerna på läppen. Men vi sätter vårt hopp till konkurrenssituationen och ger detta på lunchen som dom får ute i hagen, vilket gör dem mer motiverade att äta, annars kan ju kompisen få mer, och det är ju inte bra. Men Roger Walmann brukar ju byta foder lite då och då, bara för att göra en förändring för sina hästar vilket han tycker brukar få dem att"tända till". Vi byter lite foder och tillsätter strax lite B-vitamin för pälsfällningen, sen är det bara att hoppas att min kropp tillåter lite ridträning så vi kan komma igen.

Det är i alla fall tur att ingen räknar ut min foderstat och träningsdos, för någonting säger mig att jag inte skulle få så många långa helgmiddagar utan fler grönsakstallrikar med rikligt med råkost och sist men inte minst låååånga och slitsamma cykelturer. Men när det kommer till sällskapsdjuren så är det mer noga. Tokigt nog så känns det lite så när det gäller avel med, när man skall betäcka sitt husdjur så bedöms både exteriör, temperament och prestation. Jag bara undrar, brukar det vara lika noga med detta när en del lämnar krogen sent en lördagnatt, man kan ju undra =)

5 kommentarer:

Brita sa...

Här kör vi med älgstek till middag. Undrar hur det kan fungera??? Vi häckar framför sportsändingarna så det känns rätt segt. Efter disken satsar jag på fortsättning på helgens dvd-serie.

Boel sa...

Här också.. råkost och slitig motion. MÅSTE rycka upp mig. Har helt förfallit denna vinter.
Ja, bettet är kanon. Har inte trivts med något av våra bett tidigare.
Hoppas du får en bra vecka!

Anonym sa...

Fniss, ja men visst är vi noga då det gäller djuren, träningen, krubbet och aveln mm
Sig själv bryr man sig inget om, konstigt..*ler*

Anonym sa...

Oj nu blev jag viss anonym..

Åsa sa...

Brita: Älgstek är supermagert och sport det är ju nyttigt, det vet alla.

Boella:Ett nytt bett som funkar och vårsol som lockar till långa ridturer så är förfallet ett minne blott. Sen kommer kanske dina härliga skördekassar snart igen.

Mija: Ja, kanske vi inte vore världens snabbaste och vackraste djur, men snälla och stabila, skulle förmodligen finna oss väl tillrätta som exempelvis trygga handikapphästar =)