måndag 9 mars 2009

Idrottskada ???

I morse när klockan ringde och det var dags att utfodra hästar och katter, ja då fick jag mig en rejäl överraskning. Foten fungerade inte, det vill säga, jag kunde inte gå. Jo, visst har jag haft lite ont i cirka en vecka eller så, men att det skulle bli så här det kunde jag inte i min vildaste fantasi ana. Fick då väcka sambon så han fick ta över mina sysslor samtidigt som jag ringde till sjukvårdsrådgivningen för råd. Efter en stund i telefonen där de konsulterade bland annat akuten så fick jag rådet att åka till akuten med min fot.

Sagt och gjort, till akuten. Väl framme så fick jag frågan om jag var från Bollnäs och svarade jakande på denna fråga, då fick jag veta att jag skulle bege mig till Hälsocentralen, som för övrigt drivs privat i Bollnäs. Djupt nedsänkt i en rullstol med sambon som chaufför bar det iväg genom sjukhuset till Hälsocentralen som beklagade mitt tillstånd och sa att dom inte kunde göra något. Tillbaka till akuten, som meddelade att det visst var Hälsocentralen som skulle ta hand om mig, men som då ringde till Hälsocentralen och bokade en akuttid, tack för det.

Äntligen fick jag träffa doktorn som skickade mig på röntgen och sedan träffade mig igen och gav mig diagnos, medicin och förhållningsorder. Vilken diagnos jag fick? Jo, samma som Kirsten Belin, Sanna Kallur och Carolina Kluft, nämligen stressfraktur, som den idrottare jag är =) eller inte. Sen ville jag ha ett par kryckor som tycktes mig lämpliga när man inte kan gå, men hur skulle jag få dem? Doktorn visste inte riktigt och i receptionen var man inte heller riktigt säker, men så småningom fick jag veta att det fanns hos sjukgymnasterna, så nu står dom här vid min sida.

Tänk så det kan bli, men vi linkar vidare genom livet fast kanske lite snällare, eftersom jag omöjligen kan springa ifrån någon för dagen.

5 kommentarer:

Admin sa...

Hade du inte stresskada innan de skickade runt dig fick du väl... Jädra rundvandrings-sjukvård!

Hoppas den stressade foten lugnar ner sig - snabbt! Krya på dig! Kram!

Åsa sa...

Malee: Det är bara lite jäkligt att hålla reda på kryckorna, annars är det svårast att ta det lite lugnt, men det skall nog lösa sig.

Anonym sa...

Nej men så det kan bli..
Men som du flänger o far, på en den ena, och en den andra roliga trippen. Så du menar att foten har stessat av? Fint besök av en go hunda också, krya på dig nu!

Brita sa...

Så det kan bli. Jag får nästan stresskada av att läsa hur de skickade dig fram och tillbaka. Mitt råd: Lägg dig i hängmattan på Malée Garden och njut av ett par böcker. Det kommer foten att må bra av. Sedan går du och får lite manikyr och pedikyr plus ansiktsbehandling, lite goda musslor osv. Jag kan ta en tur upp till tempelområdet vid Chalong och bränner av några smatterremsor medan du vilar. Eller vem vet: det kanske räcker att sätta på sig byxorna som jag köpte på marknaden där och lägga av ett par rökare. Jag testar och hoppas att det har samma verkan. Allt för att du ska slippa ta det lugnt allt för lång tid.
När du vilat färdigt så tar du häckarna lika elegant som Kallur-tjejerna! Det är jag övertygad om.
Sköt om dig!
Kramar

Boel sa...

Men stackare!!
Det är dags nu för oss i våran ålder, skröpliga börjar vi bli :D.
Själv är jag halt som en gammal märr halva tiden.
Krya på dig.
Boel