lördag 21 mars 2009

Kurs i Horsemanship

Idag har jag varit på kurs i Natural Horsemanship som hölls av Sven Forsström från Näsviken. Det var en trevlig föreläsning med många frågor och åsikter och även en del beskrivningar som vi alla känner igen som haft med hästar att göra. Men ska jag vara ärlig så var det inga nyheter han hade att komma med även om jag inte kallar det för NH utan snarare för bra hästhållning. På travbanan hade det hetat att en person med dessa metoder är "en riktig hästkarl" eller "har hand med hästar". Och det har funnits och finns människor inom travet och vissa tränare som anses kunna "få ordning" på problemhästar, sen vad man kallar deras arbete är väl ändå rätt egalt. Jag tvivlar på att exempelvis Stig H Johansson är sämre än denna man att hantera en så kallad problemhäst, skillnaden är snarare att Stig H valt en annan inriktning att utöva sina kunskaper och sitt handlag inom.

Dessutom har det spelats bandyfinal i Uppsala idag, och där såg vi Västerås bryta Edsbyns segersvit som hållit i sig de fem senaste åren. Grattis Västerås!

1 kommentar:

Anonym sa...

Funderade ockå att lyssa, men hann inte riktigt. Har träffat han på nått med Hästlyftet för flera år sedan, Ok tycker jag.