torsdag 27 september 2007

Har jag smittat min häst???

Jag har nu återkommit från min förkylning (lite snuba kvar bara) men jag är orolig att jag pussat på min vackra springare en rejäl febersläng. Igår morse när jag skulle släppa ut så såg Fiffi lite hängig ut och hade dessutom lämnat lite havre i krubban. Fram med febertermometer och tempa, döm om min förvåning när termometern sprang iväg till 40 grader celsius, hennes normala morgontemp ligger på strax under 37 grader. Som den oroliga hästägare jag är så släppte jag dock ut henne eftersom jag tror att hästar som är vana att vara ute mår bäst i sin hage under den blå himlen. Hon hade dessutom inga förkylningssymptom och hade ätit upp sitt hö, alltså ingen kolik.

Jag lyckades ringa några av mina vänner vid sextiden, eftersom dom jobbar med hästar och är vakna den tiden. Dom övertalade mig att hålla mig kall och tempa henne igen vid lunch. Hem på lunchen och in med termometern igen, 39 grader, då släppte jag in så hon fick vila sig en stund, dessutom är det lättare att se om hon bajsat när hon är inne i boxen.

Sen på eftermiddagen hade hon fortfarande 39 grader och fick komma ut en sväng igen, ja, hon hade bajsat. Då började det kännas lite bättre eftersom det gick åt rätt håll, så vi kunde äta i lugn och ro. Vid kvällsmatningen var hon nere i 38,5 och ui morse hade hon 37. Men nu är hon piggare igen och förhoppningsvis får hon tillbaka full aptit snart och kommer tillbaka till sitt rätta jag.

Skall man nu se något positivt med detta så är det i så fall att jag får sovmorgon i helgen då vi får skjuta upp fortkörningen till veckan.

3 kommentarer:

Boel sa...

Oj, mår Fifi bättre nu? Ja, pinnmo, är det något man anlägger? Dum... é jag. Fattar inte riktigt.
Ja, Millis har haft fyra föl. Vi funderar på att ta ett föl på henne. Men då blir det med en lusitanohingst. Låte det tossigt? Hon har så fin mentalitet tycker jag.
Och är en fin mamma.

Åsa sa...

Fiffi hade repat sig från feber redan nästa dag men aptiten är inte den bästa, men det går bättre och bättre.
Pinnmo är en äldre beteckning för en blandning av jordarter bestående av sand, mo och lera (detta enligt wikipedia).
Tossigt att ta föl efter en nordsvensk och en lusitanohingst, det kan det aldrig bli om hästägaren vill ha en sådan avkomma. Klart du skall ta en fåle efter din älskade märr, det är underbart roligt, joch jag är övertygad om att fålen skulle få kärlek av både mor och matte (då blir det sova i stallet igen:))

Boel sa...

Aha, du pratade om Viran. Nordisen. Hon är en tuffing. Tyvärr har hon hosta så henne ska vi inte avla på nej, jag pratade om Go for Gain varmblodet, lite lik din Fiffi till utseendet. Men visst är Fiffi dräktig?