fredag 10 augusti 2007

Nattliga promenader

I onsdags natt var jag ute i trädgåden och promenerade omkring samtidigt som jag lyste med en stark ficklampa. Alice, vår kattmamma, har nämligen hittat en bättre plats än vår lägenhet för sina småttingar. Så medan jag och Peter var ute och åkte flotte och fiskade (Peter drog upp abborre på abborre, medan jag fick en enda som var så liten att jag slängde i den igen) så passade Alice på att ta tillfället i akt.

Lägenheten var låst och sovrumsfönstret var öppen men bara ca:1dm, dessutom står det fyra blommor och en liten staty i fönstret, men inga katter fanns kvar i lägenheten. Vi kröp omkring på alla fyra lysandes med ficklampa, kollade under sängar, soffor, byråer, ja, vi vände upp och ner på hela lägenheten. Men inga katter. Mitt i alltihopa hördes ett utdraget jamande utanför bakdörren, Alice. Vi enades om att Peter skulle gå och sova, som ska upp och arbeta medan jag slog följe med Alice som får sova på morgonen.

I en halvtimmes tid gick jag och vår kattmamma omkring i omgivningarna i ljuset av en ficklampa, hon klättrade i träd, gjorde sina behov, tvättade sig och allt annat en katt kan hitta på nattetid. Så smångingom hamnade vi i stallet där jag såg på medan Alice åt en halv gädda och tvättade sig igen (det är väldigt vad katter ägnar mycken tid åt att hålla sig rena). Helt plötsligt stack Alice iväg som en oljad blixt ut genom dörren, och jag vaknade till och snubblade efter. Runt hörnet på stallet och in vid kattluckan i väggen, men se där, där fanns ett litet hål i väggen, och "poff", katten var borta, i väggen. Dock hördes kattungarnas glada tillrop när deras mor kom tillbaka. Och i ärlighetens namn så måste jag hålla med vår katt, att säkrare ställe får man verkligen leta efter. Så nu stundar en otålig väntan på att de små charmtrollen skall titta ut.

1 kommentar:

Admin sa...

Alice är en klok katt!