lördag 4 augusti 2007

Gårdens okrönta drottning

Här är min bästa vän, det är Esteria som i år är 25 år, det finns ingen i hela världen som vet så mycket om mig som hon. Hon är en god lyssnare och en trogen vän och vi har kamperat ihop i mer än halva mitt liv.

Esteria har vi själva fött upp, hon är den sista av Zandra Atlantics fem föl. Zandra Atlantic köpte min far Rune av sin bror Ivar 1969 då hon var en lovande treåring, men utan att överdriva något så kan man säga att hon som tävlingshäst inte gjorde någon lycklig, hennes rekord lyder 31.6 (jo, hon var ett varmblod). Vid ett tillfälle ledde hon ett lopp i sista kuvan, men hon fick inga pengar, däremot fick min far böta för spödrivning. Hon var dock helt OK som fölsto åt en amatör. Nu kanske ni funderar varför man betäcker ett så dåligt sto, men som försvar kan jag berätta att Zandras mor, född -54 gick 20.5 och var en duktig märr och Zandras fader var ingen mindre än Scotch Nibs, så stammen var bra.

Zandra fick själv fem föl som alla kom till start och tre av dem vann lopp. Esteria var dock den bästa avkomman och vann 9 lopp och gick rekordet 16.5, ivrigt påhejad av min far och mig. Jag har själv haft förmånen att passera mållinjen först med henne tre gånger, och den känslan är obeskrivlig lycka och glädje. Hon har även tagit med oss på resa till Östrsund för att försvara Bollnäs färger i amatör-SM. Ja en hedersmärr, eller "järnlady" som vår käre lokaltidningsreporter en gång hade den goda smaken att kalla henne är hon den goda "tanten".

Själv har Esteria blivit moder till 6 föl varav 4 vunnit lopp, än så länge. Och det skall ärligt erkännas att Esteria ej haft de mest meriterade fäderna till sina föl. Men i mina ögon är hon den bästa.

Inga kommentarer: