lördag 18 augusti 2007

Hästkrafter av många slag

I morse lastade vi Fiffi och begav oss återigen in till Bollnästravets, vi äntrade återigen rakbanan. Och tro det eller ej, livsmedikusens behandling gjorde att jag nu fått upp hoppet inför onsdagens provlopp. Hon kändes betydligt bättre idag än sist. Jag hoppas hon ser lika fin ut i onsdagens test och att kusken är nöjd, då är det bara att anmäla och sedermera debutera.


Sedan var det dags att kasta sig in i en för mig ny upplevelse, nämligen rallycross. Hur hamnar man då på detta? Min granne Mattias började tävla i år, tidigare har jag bott granne med hans mor och far, då tävlade hans far i detsamma.


Min granne, Mattias Ohlsson (innan växellådan gav upp helt).


Jag har som sagt aldrig tidigare varit på en rallycross tävling, men jag tyckte det var väldigt kul och rätt häftigt. Vilken nerv och spänning! Vi kom lagom till ett av Mattias heat, han fick en dålig start med körde förbi en konkurrent på insidan, väldigt tajt kan jag säga, för att inte säga plåt mot plåt. Det visade sig att Mattias fått problem med växellådan och bara hade fyrans växel, och det var förklaringen till den dåliga starten. Då kommer ett nytt moment in i sporten, nämligen att laga växellådan innan finalen, vi pratar på ca: en halvtimme!

Mattias far Mats "Putte"Ohlsson sliter med växellådan mellan heat och final.

Växellådan hinner bli klar i tid till finalen och Mattias står på startlinjen, starten går bättre i finalen, men tyvärr, efter ca:100 meters körning stannar Mattias bil, växellådan smäller igen. Dagen är slut, allt jobb förgäves :-( Det är bara att ta nya tag och ladda inför nästa tävling, som när man åkt iväg och skall starta hästen och man får en startgalopp och loppets vinns på två sekunder över din hästs rekord och hästen känns kanon efter galoppen.


Inga kommentarer: