torsdag 26 juli 2007

En sån dag

Inatt blev jag mormor. Vår katt Alice har blivit mor till två små liv. Jag gick till sängs i skaplig tid igår kväll tillsammans med Alice som uppskattar en mysstund i sängen innan natten smyger in. Vi har misstänkt en längre tid att det kommer att bli fler katter i familjen men inte varit riktigt säkra på tiden, men när vi kom hem efter semestern hade Alice mage flyttat sig märkbart bakåt. Vi fixade till en kartong och inredde den som ett veritabelt katt-BB bör inredas, i avskildhet med filtar och handdukar som gör det enkelt att "bädda rent". Efter det slog Alice och jag följe till BB, vad skall väl en blivande mormor göra om inte följa med och titta på BB, sagt och gjort. Platsen såg ut att vara till belåtenhet och Alice provlåg och såg sig noga omkring.

Några minuter i tolv inatt gick så vattnet och sekunden efter kom ett riktigt kattskrik och den första kattungen. Alice som är en första gångs föderska tog i rena förskräckelsen med sig sin kattunge ner på golvet och hade fullt upp att tvätta det lilla livet, när väl detta närmade sig belåtenhet så tog hon med sig kattungen till korgen och gjorde sig hemmastadd där. När morgonen randades var där två kattungar, och deras nöjda moder. Och då har vi inte nämnt den stolta mormodern och mormorsmodern.

Märkt av nattens händelser selade jag ut Fiffi tidigt imorse, för att undvika värsta värmen och bromsarna som i år mer liknar B52:or. När vi kom hem så hade jag funderat vidare på gudmoderns tankar om Fiffins eventuella hovproblem, så nu har vi för att undvika alltför torra hovar utrustat vår springare med hovsalva och blöta tofflor för att hålla fukten, dessa attiraljer är ett arv från hennes morbror "Persson" som sällan nyttjade hästskor utan var ett barfotabarn här i världen.

Sedan gick jag nöjd och glad ut på tomten och plockade en tallrik smultron till frukostyougurten, när frukosten är överstökad väntar hammocken och tisdagens trav och galoppronden. Det känns skönt att ha den här dagen framför sig som ett oskrivet blad. Ha en underbar dag ni med!

3 kommentarer:

Admin sa...

Grattis, då får vi träffa kattungar nästa gång!

Emma sa...

Hej

Vad roligt att läsa om dig och dina djur, själv har jag numera 3 hundar och ca 3 hästar (varav 2 kallblodstravare) och en oinlöst B-tränar licens.

MVH Emma

Åsa sa...

Maleé: Jag ser väldigt mycket fram emot vår skolkväll på torsdag. Lääängtar.

Anders&Emma: Vad kul att höra ifrån er! Nu är ju jag den nyfikna typen, era kallblodstravare, är det några som jag kanske träffar på under mina besök på trav?