lördag 7 augusti 2010

Högt över land...

Höjdrädd som jag är hade jag med pirr i magen inväntat denna dag. Vi började med Skuleberget, ännu ett världsarv, där det skett en landhöjning av sällan skådat slag. Vi besteg dock inte denna utmaning utan nöjde oss med en frukostfika på fiket samt en grundlig titt på utställningen över området, samt att beskåda berget från nedan.
Sen var det dags för den "fruktade" Höga kusten bron, och som höjdrädd och med en aning broskräck så var det inte med någon större längtan jag såg fram emot detta, men trot eller ej, det gick mycket bättre än väntat, man liksom märkte inte hur högt det egentligen var. När jag gick en funtionärsutbildning för många år sedan så fick vi en strykning, en av funktionärerna på Dannero kunde inte komma för han skulle måla vajrarna på Höga kusten bron, och det fanns inte så många att välja på till den sysslan, hu jeda mej.
Sen landade vi på resans bästa camping, Norrfällsviken. En otroligt fin camping vid havet, tre restauranger på gångavstånd, havsbad, resa till Ulvön där det tillverkas surströmming, bastu vid havet, pool, badtunnor samt panoramautsikt från köken i servicehusen, ni må tro att det var fint.








Vi startade med en fiskbuffe bestående av sill, strömming och lax med passande dryckjom till, Norrlands akvavit och Höga kusten öl. Det hela smakade himmelskt och utsikten fösämrade inte upplevelsen av det hela. Restaurangen är första huset med verandan.

Efter denna superba middag väntade en bastu intill havet med jordgubbar och jordgubbsbubbel till i pauserna vid havet. Bastun är den lilla byggnaden till höger och duschen ser ni i förgrunden, för tyvärr består havsbottnen här av runda hala stenar som dessvärre inte lämpar sig för badgäster, men vad gör det med denna utsikt, man kan ju inte få allt här i världen.
Behöver jag säga att jag rekommenderar denna camping och denna del av landet, vi har sagt att vi skall återvända hit och se mer av vad denna del av Sverige har att erbjuda. Sen vill vi gärna se Ulvön, Peter har varit dit i väldigt unga år, men jag som är den av oss som äter surströmming, denna delikatess, har inte varit dit, ännu.

3 kommentarer:

Admin sa...

Himlans mycket fina bilder. Har du fått smak på norrland nu? Kram!

Åsa sa...

Mer fått smak på livet, vara var det månde, jag är beredd =).

boel sa...

Jag har också campat!!! Utanför Göteborg. Jätteläckert.
Jag och hunden.