torsdag 1 juli 2010

Fler nallar

Igår var det dags för årets hemliga tur, det är då jag har ett efterlängtat resmål men ingen att åka med. Då föreslår jag en "hemlig tur" för någon, oftast min mor, som tycker det är roligt. Så igår så begav vi oss hemifrån, jag, min mor och kusin Eva. Dagens första djur var en räv som kilade över vägen hemma hos Eva. Vårt första stopp med frukostfika blev i ett blåsigt Skattungbyn beläget mellan Bollnäs och Orsa, där är en enorm utsikt, men även blåsigt.

Vi åt vår matsäck, men beslöt oss att vänta med kaffet till vi kom till en något mindre blåsigt ställe. Så färden gick vidare mot Helevetesfallet och Storstupet, där efter vägen stötte vi på två harar och en något annorlunda sommarstuga.
Mitt inne i skogen stod denna gamla tågvagn på en rejäl murad grund, men det var nog ett tag sedan den användes. Sedan var det dags att ta en skogspromenad i brant natur till Storstupet.

Det ni ser i bildens överkant är inlandsbanan, men denna bro används inte längre utan tågen går nu på fastare mark på andra sidan vattnet, vilket känns tryggt. Bron är 34 meter upp och den byggdes färdigt 1936. Tyvärr får ni ingen vy över Helvetesfallet, detta på grund av höjdrädsla och dålig vinkel, men lider ni inte av höjdskräck och gillar utsikter så ta er en tripp hit för det är imponerande.

Sen bar det av till resans huvudmål, Orsa Björnpark.












Nallar i massor av olika sorter, stora, lugna, lekfulla, hungriga och gigantiska, och då syftar jag på Kamtjatka björnen som var skrämmande stor, huvudet var lika stort som en brunbjörnsunge.


Men det finns även stora katter där, sibirisk tiger, som var vänlig nog att komma fram till staketet och visa upp sig alldeles intill oss.














Återigen en brant promenad och vacker utsikt, tänk vilka vidder vi har i vårt land och vad enormt mycket skog!!!Sen stundade mötet med den vita björnen från norr, denna föregicks av en hel del information och möten.














Björnen till höger behövde hjälp med att hitta sälar under marken, vilket Eva var vänlig nog att hjälpa honom med.

Sedan var det dags för "the real thing" även dessa var på sitt allra bästa humör och poserade snällt för kameran, rutmönstret får man med på köpet =), får jag lov att presentera Ewa och Wilbur.














Efter isbjörnshägnet fanns EskimÅsa. Och sist men definitivt inte minst, ett möte med mitt favoritdjur förrutom hästar, nämligen järven, som jag tidigare jobbat med. Och även de var intresserade av att visa sig från sin bästa sida.














Trötta och nöjda, men ganska hungriga så for vi vidare till Fryksås för att få i oss ett hett efterlängtat mål mat, men tyvärr, värdshuset hade stängt för tio minuter sedan =(Men då kom jag på att jag ju faktiskt har en tidigare arbetskamrat sedan min tid i Mora som har en herrgård strax intill och som verkligen kan det här med mat och dryck. Så färden gick till Bäcka herrgård och Carina där vi fick en njutbar måltid i mycket trevlig miljö, jag rekommenderar ett besök hos henne. Efter en trevlig dag så begav vi oss hemöver, trötta, nöjda och mätta. Det är bra härligt med sommarlov.

Inga kommentarer: