måndag 26 juli 2010

Fler djur, av alla de slag, i Lycksele

Efter en mycket trevlig helg som innehöll en helkväll tillsammans med våra grannar som tog hand om Liten och hennes hovböld under vår bortavaro och en titt på Örjans och Jessicas hus i Annefors som var väldigt fint och charmigt. Helgen har alltså varit vikt för umgänge och trivsel, vilket är helt i min smak. Nu skall jag med risk för att bli tjatig visa några djurbilder från Lycksele djurpark och vårt besök där, det var den dagen på vår semester som vi tillbringade långa stunder i telefonen eftersom Liten då var stockhalt, men Bebban var så trevlig och åkte med glatt humör till stallet och assisterade veterinären och tog av skor och fixade. Det är otroligt mycket värt att ha vänner när man själv befinner sig låååångt bort från händelsernas centrum.

Det hela började med barnens egen djurpark, där vi fann denna kaxiga bock som höll koll över det hela. Sen var det dags för vildsvin och hjortdjur, rådjur, kronhjort, dovhjort, älg,vilka tyvärr denna varma dag lagt sig ned i skuggan, vi såg dem allt, men bilderna blev inte så bra. Men ett djur var verkligen sugen på att visa upp sig från sin bästa sida.
Mäktiga djur detta, vet inte riktigt om jag skulle känna mig riktigt bekväm ifall jag skulle möta en hjord på en fjällsluttning. Men det fanns även kelsjuka djur i parken.














Sen var det dags för nästa djurgrupp, som även de svalkade sig i värmen, en hade doppat sig och en badade fötterna.














Det känns väldigt nära, jag har aldrig varit närmre, och frågan är om jag kommer så nära någon mer gång.
Men inte ett djurparksbesök utan mina personliga favoriter, järvarna.














Hona till vänster och på stenen och hane till höger, kolla skillnaden i storlek och grovlek. Sen kommer en som påminner om mig på stranden, men skönt verkar det.
Efter en händelserik dag med trav och djurparksbesök och oro för en sjuk häst hemma så var det skönt att slå sig till ro på vackra Rännuddens camping utanför Norsjö. Det var sent på kvällen och solen lyste fortfarande, det får vi hoppas att den gör även över våra vänner som stod oss bi.

2 kommentarer:

Mija sa...

Fina foton du levererar :-)

Åsa sa...

Tack, men det är inte så svårt när det finns så fina objekt som villigt poserar.