torsdag 2 april 2009

En fin utflykt

Tisdagen bjöd på ett besök hos vår troligtvis folkkäraste häst för dagen hemma på gården i Hudiksvall. Det var ett trevligt besök hos tränare Jan-Olov Persson och hans personal, ordning och reda härskar på gården och hästarna som spankulerar omkring i hagarna lyser av välmående.













Som ni ser på bilderna så finns det gott om lagerkransar överallt, om jag inte missminner mig tror jag att det fanns 150!!! stycken, själv har jag bara en enda och den är för dagen mer än lovligt luggsliten, men jag har en i alla fall.

















Här har vi kungen själv i sin hage, Järvsöfaks i egen hög person, en mästare i tid, segrar, intjänade pengar och nu snart kan han ägna sig på heltid åt avelskarriären eftersom åldern börjar krypa uppåt, på honom som på oss vanliga dödliga.
Detta mina vänner är en bild på en troligtvis ganska unik företeelse, det ni ser, även om det inte syns så bra är Faksen Jr. som är efter Järvsöfaks och själv verkar som avelshingst och längre ner i samma hage hittar vi Hallsta Lotus som också är avelshingst. Och det otroliga är att dessa två hingstar går i samma hage och trivs med det. Som om inte detta vore nog så befann sig en annan häst mellan hagarna, dit han naturligtvis tagit sig själv genom att åla sig fram en bit, och tro det eller ej, men detta var även det en avelshingst, Eldfaksen. Inte heller då blev det något bråk utan även han var välkommen i gemenskapen. Det hade Eldfaksen självklart koll på då han när han får långtråkigt brukar ta sig för med denna procedur för att få lite skoj.

Det finns även några varblod representerade på gården, även om kallbloden är klart flest. Men vi hittar även en rixallsvensk deltagare på gården, i form av Clouds Above som är efter From Above och Zoogins mamma Ginjette, en stam som förpliktigar och som lockar.



3 kommentarer:

Mija sa...

Vilket trevligt besök du gjort!
Visst är det roligt med att dessa hingstar går ihop *ler* Tror du hade en findga, eller?

Brita sa...

Vilken utflykt! Om min mamma hade levt hade hon gärna gjort dig sällskap.

Åsa sa...

Mija o Brita: Det var ett underbart besök och att väglaget var bra och att solen sken från en blå himmel gjorde inte saken sämre.
Det blir nog fler utflykter framöver =)