torsdag 30 april 2009

Jag har fått tag på en följeslagare i livet

En gång under min skoltid i Gävle så besökte vi Valls hage som är ett arboretum, vilket innebär att det är en "trädpark". Det var en fascinerande upplevelse, där finns björkar, vårt-, glas, fjäll och ornäsbjörk planterade intill varandra så att både likheter och olikheter framträdde på ett oerhört intressant sätt. Det var mäktigt att se alla dessa träd av alla arter på så kort tid och avstånd. Valls hage är definitivt något att besöka ifall man har vägarna förbi, rekommenderas å det varmaste. Det var då jag förälskade mig i det häftigaste träd jag någonsin stött på, en ormgran som är en mutation av en vanlig gran men som inte har några grenar på grenarna, dom ser mer ut som ormar som hänger från stammen. De växer vilt i skogen, de är ovanliga men dom finns, det finns ett litet bestånd i skogen strax utanför Bollnäs. Jag har under en längre tid funderat över ympning och andra metoder, men ni vet hur det kan vara, man har en tanke men inget händer. Men en dag när jag besökte Mobackes, som är vår fina handelsträdgård, i ett annat ärende så frågade jag just över ormgranar, och tro det eller ej, men det finns att beställa, vilket jag genast gjorde. Och nu är den på gång, den kommer någon gång de närmsta veckorna, och den skall planteras i hästhagen som syns från vårt blivande köksfönster, så att jag kan njuta av den varje dag.

Inga kommentarer: