fredag 5 september 2008

Höstbestyr

Här sitter jag och nynnar på en gräsänkling blues samtidigt som jag funderar över dagen. Sambon är norrut och jagar älg över helgen vilket innebär att jag har en lång helg med "ensamtid" vilket betyder ett minimum av matlagning och umgänge. Men däremot ett maximum av självupptagenhet, man bestämmer helt och fullt över tv-kanalerna, man kan ligga i sängen och äta (om man vill) samt en hel massa saker som man kanske inte gör till vardags. Dessvärre så brukar jag bli lite rastlös efter en stund och vilja göra lite nytta. Så nu sitter jag och funderar om jag skall höststöka lite i trädgården och eventuellt ta reda på lite frukt och bär, i lite lagom takt.

Hösten är en underbar tid då man får tid att "gosa" upp sig i soffan med en kopp te och läsa en god bok, lösa korsord eller något annat trevligt medan regnet slår mot rutorna och vinden viner i trädkronorna. Borta är alla bestyr med gräsklippning, ogräsrensning, grillning, badning och allt annat som hör den hektiska sommaren till och man kan bara ta det lite lugnt och njuta av livet. Jag tar väl en kopp kaffe till och funderar vidare innan jag skrider till verket med dagens vedermödor så får vi se vad denna dag bär i sitt sköte.

Igår kväll var Bollnästravet värd för den tv-sända V-65:an, vilket innebär att det var fina tävlingar och mycket folk på travet. Phyleos ägare/tränare kvalade två hästar och har nu tre starthästar, så hon kan gå en bråd vintersäsong till mötes. Iövrigt så vann Ulf Ohlsson fyra lopp, med bland annat hederskillen Nordgubben, Tomas Pettersson vann med First Chill. Det var en strålande vacker höstkväll och en kväll fylld med trevliga möten med andra häst och travintresserade människor. Nu börjar bandysäsongen göra sig påmind genom att träningsmatcher och cuper spelas runt om, vi är beredda att snart beträda Sävstaås läktare, säsongskortet ligger bara och väntar. Strax byts travkvällarna mot bandykvällar. Ha en härlig höstlördag!

1 kommentar:

Boel sa...

Det där låter inte fy skam heller