torsdag 3 juli 2008

Trav, målning och förvirring

I Tisdags var det trav i Bollnäs och tyngdpunkten låg på det svenska kallblodet, dagen kallas Hambodagen med bland annat Prinsessan Madeleines lopp. Jag hade dagen till ära besök av min kära vän Erik som skriver på Travnet och som skickar enormt fina bilder på hästar i nutid och hästar jag minns från barnsben, tack Erik. Dagen bjöd på strålande väder som gjort för att gå på trav i, jag guidade en grupp trevliga damer på travet och besökte stallbacken där Ulf Ohlsson bjöd oss på en vinnare i form av Love.
Hambodagen invigs naturligtvis med hambodansare som virvlar fram till tonerna av Hårgalåten, och legenden om natten när Hin Håle spelade för de unga dansarna till endast skallarna dansade runt på Hårgaberget berättas i högtalarna. Det är aningen annorlunda ekipage än det vi är vana att se på banan men lika mäktiga är de när de dansar fram till tonerna av fiolen. Prinsessan Madeleines lopp togs hem av en som till allas vår Järvsöfaks, nämligen, Järvsöviking.

Här har också ni chansen att njuta av Eriks fina bild av en fin häst.

På Onsdagen var det dags att återgå till vardagen, vår altan på travbanan hade fortfarande endast grundfärg, vilket det skulle bli ändring på nu. Därför träffades vi igen och gav oss i kast med pensel och färg, detta med underhållning i form av provlopp, live och en sändning på intern-tv från Solvalla, nu är det bara lite blommor och lite dukar som fattas sen så...Kanske det är dags för en invigningsfest =)

Ikväll skall Fiffan få nya skor, vi skall prova en ny balans. På lördag morgon så får vi sällskap av Emil med häst och Tomas är så snäll att han kommer in och provkör henne. Håll tummarna för att balansen blir bra, annars får vi ta hit Peter hovslagare igen, det är tur jag har en hel kartong med Dubbel-nougat i frysen som han tycker om.

Och som ni säkert lagt märke till så har jag lagt ut ett inlägg på Ordlös onsdag denna vecka, mitt i denna förvirrade vecka så hade det totalt fallit ur mitt minne att det är semester på denna aktivitet nu. Men man kan inte komma ihåg allt, så många lappar finns inte =)

Inga kommentarer: