fredag 4 juli 2008

En dag bland älgar och träd

Idag har jag tagit min mor och min syster på en "hemlig tur". Detta innebär att det finns ställen jag vill besöka, men ingen vill följa med mig. Men jag har gjort den briljanta upptäkten att om jag bjuder mina nära och kära på en "hemlig tur" så följer dom gärna med. Ifjol gick turen till lindskogen i Lindefallet som är Sveriges nordligaste lindbestånd. Därefter intog vi en delikat middag på Borka brygga. Och denna tur föll i god jord, så i år var den "hemliga turen" välkommen. Och detta år var det dags att börja på Kybacka älgpark, beläget cirka 2 mil från Gävle. När vi kom fram tog vi en kaffe och ostgiffel för att fylla på krafterna inför mötet med skogens konung. Sedan kom guiden och hämtade oss.
På väg in genom grindarna till älgarnas hägn var spänningen stor, skulle vi få se någon älg, kanske rentav trillingarna som fötts i parken och deras mor, eller i alla fall kon med två kalvar, kanske Dennis, den stolte fadern vars horn från tidigare år vi sett inne i byggnaden.
Vi smyger fram i skogen och spejar in i snåren, var är älgarna, ser någon någonting.














Se där, inne bland träden står han och kikar blygt fram, han är inte på humör att komma fram till oss idag, inte ens fast guiden lockar med banan som tillhör hans favoritgodis. Men han har det inte så lätt för dagen, han är aningen utstött av sina två fruar som inte vill ha honom i närheten nu när kalvarna är så unga, fyra respektive sex veckor. Efter mötet med den ståtlige Dennis smyger vi vidare genom skogen, och se där , mellan träden kan man skymta något som rör sig, efter en stund konstaterar guiden att det är fyra djur som rör sig inne bland träden. Det är kon Klara med sina trillingar, men hon ger sig iväg ifrån oss. Men Klara går iväg till mathinken och tar sina småttingar med sig, det tackar vi för, där finns nämligen inga träd.














Efter besöket på älgparken så styrde vi kosan mot Valls hage som är ett arboretum: Arboretum (av lat. arbor "träd") en vetenskapligt ordnad beståndsplantering av träd. I Sverige förekommer arboretum som drivs av offentliga medel, ideella föreningar och privatpersoner. De två första alternativen är som regel tillgängliga för allmänheten medan de privata arboretum som finns är tillgängliga enligt reglerna i allemansrätten. Valls hage anlades 1956 och där finns 200 olika trädsarter och ett 40-tal olika buskarter samt ett rosarium. Det är en underbar miljö där vi intog vår lunch.

Mina favoriter bland träden är den ståtliga ornäsbjörken, som vi kommer att plantera som ett vårdträd på min kära Esterias gravplats.
Men det mest magiska och det absolut häftigaste träden i detta arboretum är definitivt ormgranen, det är en mutation av vanlig gran, de har exakt samma DNA men ser inte alls lika ut. Ormgranarna har "inga grenar på sina grenar", det låter konstigt men grenarna ser liksom ut som ormar som hänger ner. Mina bilder ger inte detta fenomen rättvisa, men får ni någongång möjligheten att få se en ormgran så ta chansen.

3 kommentarer:

Admin sa...

Ser mysigt ut, ska vi ta med Ging dit?

Kram

Boel sa...

Så härligt! Och så hörde jag lite dialekt!!!
Boel

Åsa sa...

Djur och natur av alla det slag, det tycker jag är helt underbart och vansinnigt trivsamt =)