lördag 12 juli 2008

Livet är en dans...

I morse innan dimslöjorna lämnat bergen så var det dags för årets Hälsingehambo att starta upp så smått. Detta var mitt första besök på vår turistattraktion, tack vare att min kära arbetskamrat Siw skulle delta i dansens virvlar. Så jag hämtade Emelie en annan arbetskamrat klockan halv sju i morse, ja jag vet, det är väldigt tidigt. Vi träffade Siw på parkeringen och fick lite matnyttig information inför vårt hambobesök sedan gick vi in på området för att se oss omkring och att avnjuta en riktig "fäbodfrukost".














Uppe på tunet delades nummerlappar ut och dansare såväl som besökare avnjöt den delikata fäbodfrukosten som bestod av olika filsorter, olika sorters sylt, flingor, bröd av alla de slag samt ost och skinka toppat med både get- och ko-ost, till detta fanns det drycker av alla de slag. Det kom ett mindre duggregn som gav med sig snart nog, som tur var, och därmed inte ställde till några större problem för dansarna på åkerns gräs. Klockan åtta var det dags för defilering av dansarna vilket föregicks av troll och älvor och fauner som dansade bland dimslöjorna i den näst intill magiska morgonen.

Dansarna bjöd på en färgsprakande, vacker och gripande morgonstund. Och med detta i ryggen så kändes det helt okej att åka hem och ta tag i högtryckstvätten och sätta igång med rengöringen av stallet. I morgon skottar vi grus i arla morgonstund innan vi åker på trav och avnjuter en stund av vila och trevlig samvaro.

3 kommentarer:

Boel sa...

Härligt, och för mig rentav exotiskt./Boel

Åsa sa...

Boella, det är lika exotiskt för mig må du tro. Men det är spännande med nya saker =)

Anonym sa...

Var du upp och såg utsikten från Hårga bergets topp, och fick i dig lite av sägnen där i från?
Vi är dit lite då och då....
Mija