torsdag 29 maj 2008

Nya äventyr i hästvärlden och kval för Fiffin

Jag har aldrig förr kört häst i hatt och jag har aldrig kört någon annan sorts vagn än travvagnar, jag har heller aldrig varit på studentbal. Detta var sant ända tills i onsdags. Men nu har jag gjort allt detta. En lördagkväll för några veckor sedan så ringde Åsa, en vän sedan barnsben upp mig och frågade om jag kunde tänka mig att följa med på detta äventyr, och i ett svagt ögonblick så svarade jag att jag naturligtvis gjorde det. Och i måndags var det dags att provköra Tinky som hästen heter och som till vardags är ridskolehäst. Hästen skötte sig alldeles utmärkt när vi styrde kosan mot Statoil macken för att pumpa vagnen.

Sedermera fick vi tag på en tjusigare vagn som dessutom fanns på lämpligare avstånd, men vi var aningen fundersamma eftersom vagnen var försedd med järnhjul och Tinky aldrig förr dragit en sådan. Men vi for iväg och selade på hästen och packade in studenten, Emelie, och två hjälpredor, ifall att, kavaljeren skulle hämtas upp vid herrgården. Färden gick över en trivsam grusväg innan vi kom fram till herrgården där balen skulle gå av stapeln. Väl framme vid kortegen så fick vi "parkera" en stund, inte heller det var några problem för Tinky som glatt stoppade ner mulen och tog för sig av gräset. Hela kortegen var välorganiserad och det hela var snart avklarat, men stor heder till Tinky som klarade dessa strapatser på ett utomordentligt sätt, en hederskille är han.

Nåja, detta var ett avhopp från mitt normala hästliv, ikväll kommer Fiffins massör och ser till henne igen sedan laddar vi för kval hemma i Bollnäs som kör lunchtrav på måndag. Till hennes hjälp under färden finns Emil Parhans, detta är vardagsmat för ekipaget som genomfört ett kval tillsammans tidigare. Vi skall även sko henne under helgen så att hon är "fit for fight" när det är dags.

4 kommentarer:

Admin sa...

Vad fin ni är!

Anonym sa...

Så nu har hon åkt ståndsmässigt i hög hatt.... *ler*
Visst är det synd att så många fina vagnar står i trädgårdarna som blomster lådor?
Snyggt ekipage.
Plogflickan

Åsa sa...

Ja är vi inte söta så säg =). Och det är alldeles sant, i en hästvagn kan det åka blomster som dekoration i håret med inte bara blomster. Din kille skulle väl vara något extra framför en så fin vagn.

Anonym sa...

Grattis till gdk kval!