onsdag 21 maj 2008

Har varit och tittat på sommarstuga

Ser det inte ut som en jättefin sommarstuga. Varför sommarstuga, jo, jag tror att det blir kallt och lite kyligt under vintertid, och då har vi inte ens vidrört kostnaderna för värmen. Men jag lovar att det finns de finaste kör och ridvägar alldeles i närheten, så jag tror säkert att Liten och Fiffin skulle trivas dom med.

Skämt å sido, vi har varit på Strömsholm på skolresa med våra elever. Vilket vackert ställe, och vilken miljö. Utan tvekan så skulle man kunna tillbringa en hel del tid här utan att sakna så mycket.














Det var inte bara slottet som var makalöst vackert utan även stall och ridhusmiljöerna som byggdes redan på sextonhundratalet. Tänk vilken ynnest att få rida omkring i dessa miljöer.






Har du vägarna förbi Strömsholm någon gång så stanna till och njut av vackra miljöer, vacker natur och känn historien av ett hästälskande folk, där en kung beställer en målning av en trettio år gammal häst som , tro mig, jag har sett bilden på nära håll, är skapligt maläten och aningen raggig. Titta noga på mulen så ser ni ett sår och det finns även märken efter förbygeln på en inte alltför kort och välputsad päls. Men kungen ansåg att hästens lynne var så underbart att han var väl värd att avbilda och att han pryder sin plats bland andra vackra och ädla springare från världens alla hörn, det kallar jag hästkärlek.

En sann kärlek vittnar även den oansenliga hästkyrkogård som ligger intill stora sjösvängen, som vi kan se i Grand National om. Det är väl bra underbart att se att stora starka män, kungar och militärer visar sådan känsla och vördnad inför djuren och livet. Respekt till dem!

2 kommentarer:

Admin sa...

Va roligt att se, har inte varit där på några år... ca 35! Kram

Åsa sa...

Kommer du och hälsar på mig i min sommarstuga? Där kan vi ha en skaplig grillfest =). Det skulle kännas skönt att bo någonstans med lite svängrum som omväxling.