söndag 16 mars 2008

Vårtecken högt och lågt

Har precis kommit in från en morgonpromenad i vårens tecken. Ett underbart väder har vi idag, genom fönstret inne så ser det grått och tråkigt ut och det flyger en aning snö i luften, men när man kommer ut så är det värme och vårdofter. Under promenaden var plockning av påskris en viktig ingrediens, och nu har jag både en vas med videkissar samt en med björkris, sedan skall jag gå ut och ta några kvistar av äppelträdet, det sägs att kvistarna skall blomma om man tar in dom. Dessutom skall man kunna avläsa vårens ankomst på björkriset man tar in, lika många dagar som det tar för riset att slå ut inomhus lika många veckor tar det innan björkarna slår ut utomhus.

Och under min promenad så såg jag något som verkligen vittnar om att våren är på väg. Även om jag hyser ringa kärlek till fåglar och då menar jag att ju större och framfusigare dom är desto mer på min kant håller jag mig. Då kan ni kanske förstå att svanar och gäss inte tillhör mina favoritdjur. Men idag såg jag att kanadagässen kom tillbaka, och trots min inställning till fåglar så blev jag otroligt glad.

Hästarna har fått en ny hage idag, detta mest för att glädja Liten som har så tråkigt nu, skall även ta någon asp och lägga ut till dom i hagen så dom har något att pyssla med. Vad gäller körvägar för dagen så är läget väldigt trist, men det skall väl ordna sig i år också, vi får lasta och åka till bättre förhållanden under tiden. Inget ont som inte har något gott med sig, Fiffin tycker att det är skojigt att se sig om här i världen.

Ha en trevlig dag! Själv skall jag nu fixa lite mat att ställa i kylskåpet sedan skall jag gå och knäppa igång bastun och bara mysa resten av dagen =)

Inga kommentarer: