fredag 16 november 2007

Inspirerande vecka

Denna vecka har jag fått mig mycket visdom till livs. I tisdags fick jag många råd och tips av Ulf Johansson som är en tidigare landslagsryttare i fälttävlan, han pratade om vikten av att träna. Han pratade mycket om hur man tränar för att bli en bra ryttare och hur man påverkar hästen genom att själv vara ordentligt genomtränad. Inspirerad av detta har jag nu bestämt mig för att köpa en balansplatta och göra några övningar för att träna upp min allt annat än bra balans. Visste ni förresten av en människas huvud vägen uppemot sju kilo, det är mycket tungt det, prova att lyfta motsvarande vikt, det är något vi skall gå omkring och bära på hela tiden. Fram till den dagen jag kommer mig för att köpa en balansplatta så övar jag ännu så länge på att stå på ett ben och göra några övningar, det känns som jag har lite att jobba med =)

Sedan var det dags att lyssna till Christer Harmsund som jobbar på Krafft som pratade om utfodring av hästar, allt från unghästar till tävlingshästar och fölston. Det är oerhört intressant att lyssna till nya och gamla råd och rön. Det mesta man tillför sin häst diskuterades grovfoder, kraftfoder, mineraler, elektrolyter och sist med definitivt inte minst vatten. Nästa man på plan var Roger Wallman som berättade om sin verksamhet, allt från att välja ut unghästar till att träna fram dessa till bra tävlingsindivider och hålla deras höga nivå intakt. Det var en vetgirig skara som ställde många intressanta frågor. Dessutom hör det till saken att Roger är en av dom som liksom jag anser att en hederlig gammal remsele är det bästa, tyvärr har han på grund av personalsituationen nödgats köpa in ett antal ny snabbkopplingsselar.

Allt detta skedde i trevligt sällskap med likasinnade människor, dessutom bjöd avelsföreningen på mat efter föredraget av Christer och Roger. Nu är man mer än sugen på att jobba vidare med Fiffin, men på grund av väderleken så har vi nu varit tvingade till att ta det lite lugnare, men vi kommer snart igen och då stundar årets vinterträning.

Inga kommentarer: