torsdag 30 oktober 2008

Att vara stenrik är ju kul

Jag är en stenrik tjej och det har jag varit större delen av mitt liv. Jo, det är alldeles sant. Har sedan barnsben av någon underlig anledning samlat på sten, fascinerats av denna hårda del av vår natur. Jag har droppstenar från Mallorca, stenar med fossil från Billudden (ja, jag vet att man inte får göra så), stenar från klapperstensfälten längs jungfrukusten, stenar från Gotland, Åland, slaggsten från Hällbo...samt sist men inte minst en bit porfyr från Blyberg. Har ni inte sett porfyr från Blyberg utanför Älvdalen så googla, vackrare sten finns inte.

Men när man tar sig en titt på tre hinkar sten som står under balkongen och får frågan av någon person i ens närhet, varför man samlar på sten och vad man skall göra med den. Ja då kan det hända att man får bli svaret skyldig eftersom man inte har den blekaste aning vad man skall med all sten till.

Men mina vänner jag skall nu berätta vad jag skall göra med alla mina stenar. Det skall bli en fontän/vattenfall i vår källare. Tänkte först anlägga ett vattenfall i trädgården men kände att det var för kort tid hos oss i norden att njuta av den, dessutom kändes det inte så lockande att städa ur tallbarr, björkfrön och eventuellt döda insekter och annat smått och gott så jag slog den tanken ur hågen. Men nu kommer jag att göra detsamma i källaren, det kan jag njuta av hela året och behöver inte städa så mycket. Så i källaren står själva behållaren, spotlight och pump och bara väntar. Själv tvättar jag sten i parti och minut i otålig väntan på att få sätta igång.

Men det är sant att det är roligt att vara stenrik =)

3 kommentarer:

Boel sa...

Vad roligt. Jag samlar också på sten, men slänger stensamlingarna med jämna mellanrum, min senaste lilla hög är från Gotland i somras. :)

Anonym sa...

Hoppas du får en bra tripp till Valbo! Är det nått roligt du är ute efte, eller bara en skoj tur?
Jag tror nog du får med dig nått hem, det brukar lätt bli så!
Kramen

Admin sa...

Er källare blir suverän! Ett vattenfall ger det lilla extra. God natt från Phuket