måndag 11 oktober 2010

Jag hoppas att jag får sätta mig på skolbänken

Jag har i dagarna anmält mig till några kurser i specialpedagogik, både på Dalarnas Högskola, Gävle Högskola och Uppsala Universitet. Det skulle vara otroligt trevligt att få en del kunskap och inspiration, för hur det än är så tenderar man att "trampa på" när man varit på samma arbetsplats en stund. I alla fall är jag sådan. Nu ges ju vi lärare ett verkligt fint tillfälle till förkovring via Lärarlyftet, och det är det jag hoppas på. Men som vanligt när kommunerna står för fiolerna så är ju inte kassan outsinlig, men jag hoppas att det skall räcka åt min kurs. Och jag tror att mina elever skulle får en mer inspirerad lärare med förhoppningsvis nya ideer och mer lust i lektionssalen.

Annars knallar livet på som vanligt, trädgårdsskötsel, hästskötsel, arbete, träning, tedrickning, ljuseldning. Och naturligtvis trevliga kvällar och helger med långa sittningar i sällskap med goda vänner. Och golvet är på gång på övervåningen, då kan vi få en säng lite spartanskt där uppe för övernattande vänner, äntligen. Nu kallar den nya tepåsen med "Rabarber och grädde" som hängt med som en favorit sedan ungdomsåren där detta te intogs på ett nattöppet fik i Göteborg där många semestrar tillbringats. Fiket hette George Dúval och där intogs en frukost innan den första spårvagnen tog oss hem efter kvällens eskapader, vid femtiden på morgonen. Nu intas detta te vid andra tider än då, nu kliver jag upp samma tid som jag gick till sängs då.

Inga kommentarer: