lördag 9 oktober 2010

Bollnäs seger på V-75

Där satt den, Ramana Repoort vann V-75 idag. Men vem blir förvånad, den första häst tränaren, Ronny Persson körde var ju Esteria, å då blir man ju bortskämd. Han har även stor hjälp av sin sambo Annika Sjökvist som sköter hästen medan Ronny åker runt och frysmärker våra nya V-75 vinnare. Grattis till två hårt arbetande amatörer, det är såna här stunder som får en att fortsätta =) det behövs lite framgångar i vardagen, grattis till er!

Själv valde jag att vara hemma idag även om travet gick av stapeln på en bana nära mig, men nu är det bara krattningen kvar i trädgården innan vintern kan göra sitt intåg. Det känns helt okej. Sen när trädgården är fix och färdig så är det dags att fylla skullen med hö, efer det kan vi sätta oss på ändan och vänta på tomten.

3 kommentarer:

Brita sa...

Nu blev jag nyfiken: vad gör man när man frysmärker. Jag hoppas snart få frysmärka älgfile men här förstår jag att man gör något annat. Hjälp en okunnig, Åsa! Här börjar också kylan komma. Minus nu i tidiga morgonen.

Åsa sa...

Frysmärkning av hästar går till så att alla varm- och kallblodiga hästar födda i Sverige får ett nummer på höger sida av halsen. Detta görs med flytande helium och går på bara ett ögonblick. Märkningen börjar med ett S och sedan kommer det årtal de är födda och sedan ett nummer. Så ser du ett varmblod med S1 så vet du att hästen är svensk och född 2001. Detta för att undvika att hästar "byts ut" för med detta kan man inte fuska.

Brita sa...

Tack för förklaringen. I morse blev jag nästan frysmärkt medan jag väntade på bussen. Kyliga nordliga vindar tog tag i mig. Men ingen skrev S50 på mig, dom tur var.