tisdag 16 december 2008

Vem blir årets häst?

Det måste nog jag också inse att det inte blir Fiffan, i år heller. Men i mitt hjärta är hon alltid årets häst liksom årets sto och allt annat. Även om kanske inte alla som hovslagare och andra inblandade alltid håller med mig till fullo.

I valet av årets häst så faller nog min röst på samma häst som ifjol, alltså den ståtlige fuxen från Halmstad som Petri Puro fört fram så klokt på hans framgångsmarsch. Jag vet att Opal Viking tjänat väldigt fina pengar och vunnit många fina lopp, hans placering i Prix d'Amerique står sig också fint. Han är även framtagen, tränad och matchad av en liten amatör, vilket också väger tungt. Men varför min röst ändå faller på Commander Crowe beor nog på att han stegat rakt in i mitt hjärta och att jag haft chansen att se denna magnifika kuse på nära håll och att Opalen trivs bäst på breddgrader en bit bortom våra och att han inte känns lika "nära".
I övrigt så kan man konstatera att det är tätt i kategorierna, Sahara Dynamite blir nog årets fyraåring, det tror jag. Men det är svårt att se någon solklar vinnare i övriga kategorier. Ja, det förstås i kategorin årets kusk så får vi allt tro på den toppstammade Örjan, även om jag kanske får räknas som jävig därvidlag.

Inga kommentarer: