söndag 29 juni 2008

Hemma igen

Detta är mina underbara vänner Britt-Marie och Ging som jag hälsade på i Stockholm. Efter en låååååång och trevlig kväll fylld av mat, dryck och prat, så var det dags att "turista" i vår vackra huvudstad. Förut när jag hälsade på Britt-Marie i Stockholm så liknade vi mest nattfjärilar vars mest aktiva tid är under nattetid, men som alla fjärilar så har även vi genomgått en total metamorfos, så denna gång var det Skansen som gällde.Vi startade vår tur med att ta en titt på vårt kulturella arv bland olika yrkesgrupper och byggnader från hela vårt land. Byggnaden som jag och Britt-Marie står framför är naturligtvis Bollnäs-stugan, den stugan är från samma by som våra mödrar och mannen som tog den till Skansen, Artur Hazelius, har byggt huset Britt-Marie bodde i hemma i Herte. Om ni funderar över Ging och Britt-Maries aktivitet på bilden så håller dom på att "gänga" en skruv. Sedan tog vi en fika som kryddades med en enorm utsikt innan vi gav oss i kast med djuren.









Många vackra djur såg vi, men en sak undrade vi över, vad i fridens dagar hade hänt på Skansen kvällen före, för alla djuren såg ganska loja ut i ärlighetens namn. Nåja, kvällen innan hade det varit årspremiär på "Allsång på Skansen" och det är ju en stor händelse i sig men jag undrar om inte det följdes av djurens egna party, för det såg ut som det hade varit "håll i gång i skogen".

Kvällen avslutades med en delikat middag innehållande allt från vackert väder, utomordentligt trevligt sällskap, utökat denna kväll med Pelle, en vän sedan länge, utflyttad från Bollnäs till huvudstaden. Tyvärr så är denna restaurang populär i fler kretsar än våra, dessa flygande marodörer var nästan mer än lovligt "påflugna", men tack vare Britt-Marie så fick jag dessa bilder, själv håller jag mig gärna på behörigt avstånd från dessa djur.

Men nu är allt som vanligt igen, jag skall berätta om min helg för er i nästa inlägg, ha en bra dag så länge!

1 kommentar:

Admin sa...

Två själar en tanke.... nu kan du läsa min redogörelse från din Stockholmsresa hos mig ;-) Tack för besöket, kram!